Monday, August 29, 2011

Hyvästi roskaaminen!



Neljän naisen lähtiessä kuukauden mittaiseen reissuun mukaan on pakko pakata myös jonkin sortin kuukautissuojia. Emme halunneet jättää jälkeemme Venäjän ylitsepursuaviin roskiksiin ja sotkuisille leiripaikoille siteiden ja tamponien vuorta, joten varustauduimme sen sijaan tulevaan verilöylyyn kuukautiskupeilla ja kuppipyyhkeillä, joilla ne saa kätevästi ja nopeasti puhdistettua myös alkeellisemmassa vessassa.

Osa matkalaisista oli jo kokeneita kupittelijoita, osalle kapistus oli uusi. Jos olet harkinnut kupin hankkimista, joukkueemme suosittelee sitä lämpimästi! Tässä todistajanlausuntojamme:

"Minulla oli muutama yksittäinen aikaisempi kokemus kupista, jolloin olin todennut ohivuotoa. Nyt matkakaverit rohkaisivat minua koittamaan vielä uudestaan, ja heidän vinkkiensä avulla homma alkoikin toimia.

Olen todella innostunut kupin toimivuudesta, vaivattomuudesta sekä sen positiivisista ympäristövaikutuksista. Itse kokeilin kuppia juuri reissumme aikana, eli melko vaativissa olosuhteissa kun huomioi ettei saniteettitiloja suinkaan aina ollut ulottuvilla ja pyörilyä oli päivittäin suunnilleen se sata kilometriä. Siteet, tamponit ym vievät myös tilaa matkatavaroiden joukossa (kuten myös loppusijoituskohteessaan kaatopaikalla), ja nyt niistä saattoi hankkiutua eroon lopullisesti."

"Muistan, kuinka teinivuosinani sain noitaisoäidiltäni opastusta ekologiseen kuukautisvuodon hallintaan: hän suositteli tampoonien sijaan rahkasammalta. En ottanut neuvosta vaaria, vaikka aikuiseksi kasvettuani tietoisuus ympäristön kuormittamisesta siteillä joka kuukausi kolkuttelikin omaatuntoa. Pohdiskelin pitkään kuukupin hankkimista saatuani positiivisia kommentteja ympäristötietoisilta ystäviltäni. Ja kun kuukauden mittainen pyörämatka Venäjän metsissä teki tuloaan, päätin toimeentua ja kokeilla. Ja ihastuin ikihyviksi!

Minun on vaikea uskoa, että kuukausittain toistuva siteiden ja tampoonien ostaminen sekä niiden säilyttely milloin minkäkin kassin tai taskun pohjalla (ja niiden olemassa olon muistan yleensä vasta siinä vaiheessa kun istun jo housut kintuissa vessanpytyllä), on taakse jäänyttä elämää. Hiivavaivat ovat myös menneet, mistä olin etrityisen kiitollinen Venäjällä istuessani 30 päivää pyöränsatulan päällä noin kahdeksan tuntia päivässä. Lunette kuukupin pitävyys tuli testattua myös ääriolosuhteissa: lennettyänii pyörän ja perävaunun kanssa ulos tieltä veri valui raajoista ja yäpäästä mutta alapää pysyi kuivana. Huippua!"

"Minulla on kupittelusta kokemusta jo kuuden-seitsemän vuoden ajalta ja joka kuukausi hykertelen iloisena siitä, etten kasvata kaatopaikkojen jätevuoria. Käytän kupin kaverina öisin kankaisia kestositeitä ja yhdistelmä on pomminvarma.

Tähän asti olen aina käyttänyt samaa kuppia ja kuvitellut, että minulla vain on huonot lantionpohjan lihakset, ja siksi kuppi välillä tuntuu valuvan liian alas ja hiertävän. Mutta kun kokeilin pyöräreissun alla ensimmäisen kerran Lunetten pienikokoisempaa kuppia koin ahaa-elämyksen: vanha kuppini olikin yksinkertaisesti liian korkea! Lunetten kuppi on hiukan leveämpi mutta matalampi, ja minun anatomialleni täydellinen. Tunnen, että meillä on edessämme monia hienoja vuosia!"

No comments:

Post a Comment